Home » , » Najib sertai 20,000 rakyat gaul 'Yee Sang' terpanjang

Najib sertai 20,000 rakyat gaul 'Yee Sang' terpanjang

Written By Unknown on Monday, February 18, 2013 | 12:30 AM

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menyertai 20,000 rakyat pelbagai kaum menggaul 'Yee Sang' sepanjang 977 meter sempena sambutan Festival Tahun Baru Cina 2013 di Jalan Bukit Bintang di sini.
  
Beliau ditemani isteri Datin Seri Rosmah Mansor, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali serta beberapa menteri kabinet.
   
Yee Sang itu yang disediakan 69 tukang masak profesional turut diiktiraf sebagai yang terpanjang dan disenaraikan di dalam Malaysia Book of Records.
   
Yee Sang merupakan makanan tradisional masyarakat Cina yang disediakan ketika sambutan Tahun Baharu Cina sebagai lambang kesejahteraan dan panjang umur.
   
Terdahulu, ketibaan Najib dan Rosmah disambut meriah dengan 333 peserta tarian singa dan paluan gendang ketika bergerak ke pentas utama.

Pada majlis itu, Perdana Menteri turut menerima tulisan kaligraf Cina tertera perkataan "Sheng" atau menang dalam bahasa Malaysia selepas memalu gendang terbesar di atas pentas.
   
Festival Tahun Baharu Cina itu dianjurkan bersama 488 persatuan kaum Cina dengan kerjasama 282 jawatankuasa tokong dari seluruh negara.  - Bernama

Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

0 ulasan:

Post a Comment

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .