Home » , » Baharu 19 Tahun Dah Jadi Profesor

Baharu 19 Tahun Dah Jadi Profesor

Written By Unknown on Friday, March 8, 2013 | 3:43 PM

Budak bijak dan pandai jarang-jarang diatas dunia ini...ramai yang pandai tetapi takkan umur baru 19 tahun dah jadi prof pulak ....siap dengan mengajar di universiti pula tu....''beruntunglah sesiapa yang jadi suaminya...anak-anak mesti pandai mengikut perangai maknya....tak gitu....  nak pandai macam ini bukannya senang...ini adalah anugerah yang Tuhan bagi kepada sesiap yang di hendakinya....


Alia Sabur masih muda, hanya berumur 19 tahun. Namun namanya mengejutkan dikalangan golongan cerdik pandai setelah dinobatkan sebagai profesor termuda oleh Guinness World Record. Dia kini menjadi profesor di Konkuk University Korea Selatan. Lahir pada 22 Februari 1989, Alia menjalani waktu belajarnya dalam waktu yang amat singkat. Dari kelas IV sekolah menengah, gadis ini terus diterima masuk ke universiti dan lulus BA dengan kepujian Sum Cum Laude dari Universiti Stony Brook di New York ketika usianya baru menginjak 14 tahun.

Dia melanjutkan pendidikan di Universiti Drexel. Di universiti itu dia mendapatkan anugerah master of science dan PhD. Tiga hari menjelang ulang tahunnya yang ke-19, dia secara rasmi menjadi profesor di Universiti Konkuk, Seoul, Korea Selatan. Buku Rekod Dunia Guinness menobatkannya sebagai profesor termuda dalam sejarah. Dia berjaya menumbangkan rekod sebelumnya yang dicatat oleh Colin MacLaurin, mahasiswa Isaac Newton pada tahun 1717.

Masa depan cemerlang terbentang luas di hadapan remaja Northport, New York itu. Tetapi dia telah memilih untuk mengajar. “Saya sangat selesa untuk mengajar. Kerana di bidang itulah kita boleh melihat perbezaan. Dengan mengajar, kita tidak cuma menunjukkan yang boleh lakukan tetapi juga melihat kemampuan orang lain untuk membuat perbezaan,” katanya.

Alia tidak cuma cemerlang di bidang akademik. Dia sudah tampil memainkan klarinet bersama Rockland Symphony Orchestra pada usia 11 tahun. Di bidang muzik ini, dia sudah mendapat berbagai penghargaan. Seni bela diri juga dikuasainya dengan menyandang tali pinggang hitam dalam seni bela diri Tae Kwon Do.

Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

0 ulasan:

Post a Comment

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .