Home » » Bahaya Rempuhan Di India - 37 Maut

Bahaya Rempuhan Di India - 37 Maut

Written By Unknown on Monday, February 11, 2013 | 10:40 PM



ALLAHABAD - Jumlah mangsa maut insiden rempuhan manusia di sebuah stesen kereta api dekat utara India hari ini meningkat kepada 37 orang dan lebih 30 lagi cedera.
Menurut pegawai, kejadian melibatkan jutaan penganut Hindu berpusu-pusu untuk menaiki pengangkutan itu bagi menghadiri satu perhimpunan upacara keagamaan.

"Lebih 40 juta penganut agama Hindu berhimpun di Allahabad sejak semalam bagi meraikan upacara Kumbh Mela.

"Sewaktu insiden berlaku, kira-kira 10,000 orang menunggu untuk menaiki kereta api tetapi pihak pengurusan secara tiba-tiba membuat pengumuman meminta mereka ke platform lain sekali gus mencetuskan kekecohan," katanya.

Sejurus rempuhan, orang ramai bergegas ke hospital terdekat bagi mencari saudara mereka yang hilang serta membuat proses pengecaman mangsa maut dan cedera.

Saksi kejadian menyalahkan pihak berkuasa yang didakwa gagal mengawal keadaan selepas pengurusan kereta api membuat pengumuman.

"Kami terdengar pengumuman bahawa kereta api kami akan tiba di platform 4, tetapi sebaik menaiki jejantas yang menghubungkan platform berkenaan beberapa anggota polis mengarahkan kami berhenti dan mengugut kami dengan baton mereka," kata Shusanto Kumar Sen.

Sementara itu, ketua pegawai perubatan daerah Allahabad berkata, 23 daripada 37 yang terbunuh adalah golongan wanita.

Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

0 ulasan:

Post a Comment

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .