Home » » Iran Semakin Maju - Orbit

Iran Semakin Maju - Orbit

Written By Unknown on Wednesday, January 30, 2013 | 9:49 AM

TEHERAN - Iran, berjaya menghantar seekor monyet ke orbit yang dilihat sebagai membuka jalan baru untuk negara itu melakukan penjelajahan ke angkasa lepas, menurut Menteri Pertahanan, kelmarin.

Ahmad Vahidi berkata, haiwan itu berjaya kembali dalam keadaan selamat selepas melalui perjalanan di dalam sebuah kapsul pada altitud 120 kilometer.

"Kejayaan pada kali ini memberi peluang besar kepada pakar dan saintis untuk meneroka angkasa lepas pada masa hadapan," jelasnya lagi.

Stesen televisyen tempatan turut menyiarkan rakaman monyet itu dipakaikan ves dan ditempatkan pada alat menyerupai tempat duduk kanak-kanak di dalam kereta.

Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) melihat kejayaan Teheran tersebut sebagai satu pencabulan ke atas resolusi Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB).

Difahamkan, AS membuat kenyataan itu selepas mendapati teknologi tersebut mungkin juga boleh digunakan untuk melancarkan peluru berpandu balistik.

Di bawah Resolusi PBB 1929, Iran dilarang melakukan sebarang aktiviti yang berkaitan dengan peluru berpandu balistik atau teknologi senjata nuklear. - AFP

Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

0 ulasan:

Post a Comment

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .