Tengok betul-betul Gambar ini...tak percaya...Turbo disambung ke kaburator......memang diorang ni dah semakin maju dalam ilmu modifikasi...
Cuba perhatikan cylinder head motosikal ini....cylinder head moto kapcai kan....exzos terus ke turbo baharu keluar ke mufler untuk tendangan gas exzos ke kipas turbo bagi ia berfungsi...tengok....sampai aku pun nak membijakkan diri bagi penerangan tentang gambar ini.......
Gambarajah ini adalah antara fungsi sebuah sipuk turbo...Gus exzos keluar melalui kipas turbo dan memusing kipas dekat seberang sana untuk menyedup angin masuk ke kaburator atau ke Trottle body bagi yang injection....
Kalau motosikal macam ini baharulah sesuai dengan turbo...tengok sahaja body atau kerangkanya...yang besar berserta engine yang mampu menampong tekanan udara daripada siput turbo...kenapa kereta yang turbonya kecil diubah ke turbo yang lebih besar berserta intercoolernya sekali...sebagai contoh sahaja.....kita sekarang cerita hal motosikal..
Apabila kita modifield sesebuah jentera dengan menambah tekanan udara banyak yang perlu disamakan untuk seimbang antara campuran minyak dan udara dan ketahanan piston dan kompenan seangkatan dengannya..
0 ulasan:
Post a Comment