Home » » Sanggup Manusia Jual Manusia

Sanggup Manusia Jual Manusia

Written By Unknown on Sunday, January 27, 2013 | 12:22 AM

Ada sesengah manusia sanugup menjual manusia..macam cerita P .Ramlee pula..dizaman ini merka menjual yang tidak berdaya...kalau tidak pasti diterajan oleh manusia yang dijual..sungguh tidak disangka...banyak haiwan-haiwan seperti ayam,lembu,kambing dan banyak lagi yang boleh dijual..kenapa kau pilih manusia..

BUTTERWORTH – Lima individu termasuk empat wanita dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas pertuduhan memperdagangkan tujuh bayi dan kanak-kanak bagi tujuan eksploitasi dengan memindahkan hak jagaan terhadap kanak-kanak tersebut dengan cara menjualnya kepada individu lain.
Tertuduh, Ooi Ah Imm, 47; Lim Choon Liang, 63; D.C. Chin, 57; Lim Soo Chin, 52, dan Bakhtiar Abas, 61, bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap semua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Hakim Nabisha Ibrahim dan minta dibicarakan.
Berdasarkan kertas pertuduhan, Ah Imm dan Chin masing-masing menghadapi enam pertuduhan kerana memperdagangkan enam bayi dan kanak-kanak yang berlainan pada masa, tarikh dan tempat yang berlainan.
Choon Liang pula menghadapi empat pertuduhan memperdagangankan bayi dan kanak-kanak pada masa, tarikh dan tempat yang berlainan.
Soo Chin dan Bakhtiar pula masing-masing menghadapi satu pertuduhan kerana memperdagangkan seorang bayi dan kanak-kanak pada masa, tarikh dan tempat yang berlainan.
Kesemua mereka dituduh telah melakukan satu aktiviti yang menyalahi undang-undang dengan membuat pindaan hak ke atas kanak-kanak tersebut yang berlawanan dengan Seksyen 48 Akta Kanak-kanak 2001 dengan memindahkan hak milik daripada penjaga yang sah dengan menjualnya kepada pemilik baharu pada harga tertentu.
Mereka dituduh melakukan kesalahan tersebut antara 30 September 2008 hingga 16 Januari lalu di tujuh lokasi berbeza.
Lokasi tersebut ialah Pantai Remis, Perak; Taman Pelangi di Perai; Taman Duku, Bukit Mertajam; Taman Bercham Baru, Ipoh, Perak; Saujana Height di Jalan Teluk Kumbar, George Town; Taman Desa Permai di Kulim, Kedah dan Taman Pura Jaya di Simpang, Taiping, Perak.
Kesemua bayi dan kanak-kanak yang telah dijual oleh lima tertuduh berkenaan pula adalah berusia antara tiga bulan hingga lima tahun.
Untuk semua pertuduhan tersebut, mereka didakwa telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 14 Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2007 yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara antara tiga hingga 20 tahun dan boleh dikenakan denda untuk setiap pertuduhan.
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Siti Aishah Ramlan manakala peguam J. J. Singh mewakili tertuduh ketiga iaitu Chin, peguam K. Supramaniam mewakili tertuduh pertama (Ah Imm) dan peguam Y. Yogeswaran mewakili tertuduh kedua (Choon Liang) dan keempat (Soo Chin).
Bakhtiar pula tidak diwakili peguam.
Semasa prosiding berlangsung, Siti Aishah menawarkan jaminan sebanyak RM100,000 bagi setiap pertuduhan yang dihadapi oleh setiap tertuduh.
Bagaimanapun ia dibantah oleh Supramaniam dengan alasan wang jaminan adalah proses untuk memastikan kehadiran tertuduh ke mahkamah setiap kali kes berlangsung dan bukannya sebagai hukuman kepada tertuduh.
Hakim Nabisha kemudiannya membenarkan kesemua tertuduh diikat jamin sebanyak RM50,000 dengan dua orang penjamin bagi setiap pertuduhan yang dihadapi oleh setiap tertuduh selain menetapkan 15 Februari ini sebagai tarikh sebutan semula kes.
Kesemua tertuduh tidak membayar wang jaminan tersebut.




Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

0 ulasan:

Post a Comment

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .