jika komponen ini tak berfungsi kereta atau motosikal tak boleh dinaiki atau matikan terus enjin....
jika juga diteruskan juga perjalanan akan terjadi overhead...atau air tendang..penunjuk meter akan tinggi..
Untuk mengelakkan bertambah masalah..baik dimatikan enjin..berhentilah ditepi jalan...kalau tak boleh untuk repair sendiri..cuba telefon mekanik atau guna lori tunda...ke rumah atau ke bengkel...
Cuba ketuk dengan kayu kat motor kipas...kalau jadi ok..kalau tak masalah...
kalau dalam terdesak boleh cari satu wayar sambung kat wayar motor kipas yang warna biru..selepas itu
sambung kat positif bateri...kalau kipas bergerak,anda boleh teruskan perjalanan pulang...dan dibaiki kemudiannya...
Dekat kotak fius atau reley pun kena cek juga..samada fius putus,,bolehlah digunakan dawai untuk sambungan sementara...kalau relay..cuba guna yang lain untuk ditera pasang kat relay kipas..anda boleh baca dekat kotak fius atau relay dah tertulis yang mana satu empunya ..
2.Wayar keluar dekat motor kipas..adalah positif dan negatif...yang pastinya...biasanya kereta lama yang tarik belakang sebagai contoh toyota gl dan lain2..
3.Wayar keluar dekat motor kipas..adalah positif,,negatif dan ke fan switch..jenis ini biasa di Proton saga ,wira dan seangkatan dengannya..kalaulah fan switch rosak..kipas tak akan berpusing,,gunanya fan swicth..apabila keadaan air panas kat radiator kipas akan berpusing..kalau rosak al-maklum tak berpusinglah kipas tadi..
ia berada dibawah kat radiatorlah juga..
kekadang pomen atau mekanik kalau fan swicth rosak..mereka seangkatan sambung terus..asal buka saja swicth kipas pasti berpusing..jimat kos katanya..padahal tak berapa elok untuk sesebuah motor kipas..
yang kereta tarik belakang lain kira kerana kipas tak guna motor..ia dipasang berkepik dengan pulley..
4.Wayar keluar dekat motor kipas..negatif...slow ..laju..fan swicth..kebiasaannya jenis ini dipasang kepada kereta yang jenis mewah sikit..sebagai contoh naza ria dan seangkatan denganya...
kalau antara slow..laju fan swicth rosak..masalah akan timbullah..
sebagai contoh apabila anda mendaki bukit,,,meter penunjuk menaik tinggi..berkemungkinan samada yang slow atau laju tak berfungsi...kalau fan swicth lansung tak jalanlah motor kipas tersebut...
Cara-cara nak cek motor kipas senang saja..tanggalkan motor kipas..letakkan dekat bateri..
satu wayar hitam sambung kat negatif bateri..
lain warna sambung dan letak kat positif bateri..
kalau kipas berpusing ..motor ok..
kalau tak berpusing ..motor rosak..
kalau motor kipas berbunyi bising seeloknya tukarlah yang baru..
(cek satu persatu wayar kat positif bateri,,jangan disambung sekali 2 atau 3 wayar ke positif bateri)
Ikhlas...dinklate...Terima kasih sudi kerana meluangkan masa membaca...
0 ulasan:
Post a Comment