Home » » Perkara Ajaib - Keris Terbesar Dunia

Perkara Ajaib - Keris Terbesar Dunia

Written By Zanuddin Yaacob on Tuesday, January 8, 2013 | 11:01 PM

Penemuan keris terbesar dunia telah mengejutkan ramai orang,ekoran barang antik sebegini memang susah untuk ditemui,dan menpunyai nilai-nilainya yang tersendiri ,nilai barangan antik kini kekadang susah untuk meletakkan harga sesuka hati,melainkan mereka yang pakar tentang barangan purba.Ada diantara barangan entik melebihi harga yang kita jangkakan.Dua orang nelayan telah menjumpai barangan antik yang tak ternilai.harganya jika dinilai oleh pakar-pakar barangan purba..
Ini adalah salah seorang yang menemui barangan antik tersebut,keris yang pegang begitu panjang dan sungguh mengharukan bagi peminat-peminat barangan antik.
Keris dan kacip (pengupas/pemotong buah pinang) raksasa sepanjang 1,5 meter disungai Kapuas, mereka menemui di bawah jambatan Pulau Telo.
Penduduk  Kelurahan Murung Keramat, digegerkan dengan penemuan keris dan kacip atau pisau pembelah buah pinang raksasa oleh dua orang penyelam tradisional iaitu Wawan (21) dan Yanto (28). berbentuk keris itu memiliki ukiran-ukiran unik di pangkalnya, namun pemengang atau ulu keris tersebut tidak ada. 


Wawan berkata, terdapat beberapa kejanggalan ketika para pengunjung ada yang berani menyentuh keris tersebut, tangan mereka seperti kaku ketika menyentuh besi-besi yang telah berumur kira-kira 300 tahun lamanya. Karana itu, Wawan pun belum berminat untuk menjual keris dan kacip raksasa hasil penemuannya itu. “Yang ingin membeli dengan harga yang tinggi, cuma saya tak berniat menjualnya dulu, karana saya belum mendapatkan petunjuk, baik dari mimpi maupun bisikan gaib,” katanya….  
Senjata tradisional khas Indonesia itu berkaitan dengan Kerajaan Bataguh yang diyakini pernah berdiri di Kapuas. ”Saat itu, Kerajaan Bataguh dipimpin Nyai Undang,” kata Manli, salah seorang tokoh adat Dayak. Bentuknya memang bukan senjata khas warga Dayak, Kalimantan Tengah.
Dikata, senjata tersebut ikut tenggelam bersama kapal yang boleh jadi menyerang Kerajaan Bataguh. Peperangan itu berlaku sekitar 1400 Masehi. ”Kerajaan Bataguh mempunyai kawasan yang besar di Kapuas, dan Pulau Telo adalah salah satunya,” kata Manli.

Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

1 ulasan:

  1. masih kalah sama kerisnya sambernyawa kl 1,5 mtr ada
    copas lu ya

    ReplyDelete

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .