Home » , » Rumah Kosong Terbakar

Rumah Kosong Terbakar

Written By Unknown on Sunday, February 24, 2013 | 12:33 PM

PONTIAN - Kira-kira 20 penduduk Taman Sri Makmor, Jalan Parit Ibrahim, dekat sini, panik apabila sebuah rumah kosong dua tingkat di kawasan kejiranan mereka mengeluarkan asap hitam.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, penduduk bekerjasama memadam kebakaran dengan menyimbah air menggunakan baldi yang diangkut dari rumah masing-masing.

Salah seorang penduduk yang ditemui, Mohammad Ismail, 46, berkata, dia ternampak asap tebal berwarna hitam keluar dari tingkap rumah terbiar terbabit sebelum dikejutkan dengan jeritan jirannya meminta pertolongan.

“Saya amat terkejut lihat asap keluar dari rumah kosong yang terletak selang sebuah saja dari rumah saya.

“Ketika itu saya baru sahaja sampai rumah selepas menjemput anak dari sekolah,” katanya.

Jelasnya, jirannya yang dikenali sebagai Gan sempat memberinya sebuah beg berisi dokumen penting termasuk geran rumah untuk disimpan kerana khuatir kebakaran akan merebak ke rumahnya.

“Saya terus ambil dokumen itu dan meletakkannya di tempat yang selamat, kemudian lari ke luar rumah dengan bawa baldi bagi memadam kebakaran di tingkat atas rumah.

“Jiran-jiran juga turut bantu padam kebakaran tersebut dengan bawa air di dalam baldi. Hujan yang turun ketika itu membantu penduduk memadam kebakaran tersebut dengan cepat,” katanya.

Ismail yang menetap di situ sejak empat tahun lalu berkata, rumah kosong itu sering menjadi sarang penagih dadah dan pencuri kabel elektrik meletakkan barang mereka.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan 1, Balai Bomba Jalan Alsagoff, Pontian, Ayob Kamisan berkata, sebaik saja menerima panggilan, dua jentera bomba bersama lapan anggota dikejarkan ke tempat kejadian.

Hasil pemeriksaan yang dilakukan, pihaknya percaya kebakaran tersebut berpunca daripada wayar elektrik terbuang di tingkap atas rumah itu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

“Kebakaran kecil ini juga tidak menjejaskan mana-mana bahagian rumah yang dipercayai telah terbiar itu,” katanya.

Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

0 ulasan:

Post a Comment

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .