Home » , » Satu Dua Tiga - Mula

Satu Dua Tiga - Mula

Written By Unknown on Saturday, February 23, 2013 | 2:13 PM

Jika menerusi filem KL Gangster dipaparkan kisah Malik yang sudah insaf dan mahu ‘mencuci tangan’ dari kerja-kerja samseng yang dilakukan, namun terpaksa berdepan dengan karenah Shark yang terus-terusan mencabarnya.
Lain pula kisahnya dengan Gangster Celop, yang memperlihatkan kisah Aman dan Adam yang sebenarnya mahu ‘mencuci tangan’ tetapi terpaksa menjalankan tugas terakhir iaitu menjadi penjaga bayi.

Namun, bezanya bayi yang dijaga bukanlah seorang bayi, sebaliknya gadis awal 20-an yang juga anak kepada ketua gangster, Mat Jambu.

Begitulah antara jalan cerita yang dipertaruhkan oleh Ahmad Idham Ahmad Nadzri selaku pengarah, menerusi filem yang membabitkan usaha sama pertama antara Excellent Pictures dan Skop Production.


Menggandingkan dua pelakon, Kamal Adli dan Syamsul Yusof, filem ini juga memperlihatkan aksi pertama blogger terkenal, Hanis Zalikha dan juara Pilih Kasih, Reen Rahim di layar perak.
Meskipun menampilkan filem komedi ringan, namun Idham tidak lupa untuk menyelitkan mesej yang boleh dijadikan pengajaran.

Menurut Idham, penghasilan filem ini bukan hanya meletakkan aksi dan komedi semata, sebaliknya setiap babak itu mempunyai mesej buat penonton.

“Sejak penghasilan Mael Lambong lagi, saya melihat filem komedi sentiasa mendapat tempat di hati penonton. Ini kerana, penonton sebenarnya gemar menonton sebuah filem yang ringan dan mudah difahami.

“Oleh kerana itu, timbulnya idea buat saya menghasilkan filem ini dan lebih bangga apabila Datuk Yusof Haslam sudi untuk bekerjasama, selepas perbincangan dari perbualan kosong, sekarang ia sudah menjadi kenyataan,” ujarnya.

Menjelaskan penggunaan perkataan ‘Ayahanda’  yang sebelum ini pernah menjadi pertikaian, Idham berkata ia adalah panggilan untuk semua lelaki bergelar bapa, malah dia sendiri memanggil gelaran itu terhadap bapanya.

“Saya tidak rasa perkataan itu menyentuh sensitiviti sesiapa pun, kerana panggilan itu masih diguna pakai orang Melayu dan panggilan itu juga sudah tercatat di dalam kamus bahasa,” katanya.

Penangan Atukanda, Oyanganda
Melihat dari jalan cerita Gangster Celop, Idham ternyata tidak mengguna pakai formula yang pernah digunakan dalam filemnya sebelum ini.

Sebaliknya, ia digarap dengan cara lebih segar, termasuk babak komedi yang ada dalam filem ini.

Jalan cerita di susun seringkas mungkin dan tidak meletakkan terlalu banyak aksi, memandangkan ia adalah cerita mengenai kisah gangster yang sudah insaf.

Kewujudan Allahyarham Kuswadinata dan Lan Pet Pet walaupun untuk sebabak, namun masih sempat membuatkan penonton ketawa. Apatah lagi melihat karakter Lan yang bergelar ‘Atukanda’, tetapi lembut. Begitu juga dengan Kuswadinata yang
bergelar ‘Oyanganda’ yang sudah uzur, namun masih mengambil tahu mengenai dunia gangster.

Paling menarik, Idham pada mulanya menggarap perjalanan filem ini seperti sudah berakhir, namun ‘twist’ yang dilakukan merungkai segala persoalan yang ada pada permulaan cerita.

Pastinya, babak Aman (Kamal), Adam (Syamsul) dan Mat Jambu (Yus Raja Lawak) mendapat identiti baru yang menggunakan nama mereka sendiri, paling mencuit hati.

Kamal Adli paling menyerlah
Dari segi lakonan pula, tepukan gemuruh boleh diberi kepada Kamal Adli yang menjadi penghibur.

Malah tidak keterlaluan, Kamal berjaya membawakan karakternya dengan tersendiri tanpa dibayangi oleh Tai yang sepatutnya membawakan karakter Aman tersebut.

Begitu juga dengan Yus selaku Ayahanda @ Mat Jambu yang mencuit hati penonton dengan slanga Inggeris dan tidak mustahil menjadi ikutan.

Mat Jambu Vs Man Cirit
Gangster Celop mengisahkan dua anak yatim iaitu Aman dan Adam yang baru dibebaskan dari penjara ingin kembali ke pangkal jalan dengan meninggalkan dunia gengsterisme.

Namun, mereka ditugaskan menjaga Suzana, anak kepada Mat Jambu, ketua kumpulan yang dianggotai Aman dan Adam.

Pada masa sama, pertelingkahan merebut kawasan antara Mat Jambu dan Man Cirit makin serius hingga babitkan Suzana, Aman dan Adam.

Pelbagai konflik terjadi sehingga memaksa mereka lari meninggalkan Kuala Lumpur. Dapatkah Aman dan Adam membersihkan nama mereka? Apakah terjadi antara Mat Jambu dan Man Cirit? Dapatkan jawapannya di pawagam.

Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

0 ulasan:

Post a Comment

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .