Home » , » Gara-Gara Ugut Ibu, Pemuda Dijel 10 Bulan

Gara-Gara Ugut Ibu, Pemuda Dijel 10 Bulan

Written By Unknown on Wednesday, February 20, 2013 | 9:27 AM

KUALA TERENGGANU - Seorang anak bukan sahaja memaksa ibunya menyerahkan wang, malah lebih melampau, dia mengugut akan mengancam keselamatan mangsa serta merosakkan kereta yang digunakan ke tempat kerja selama ini.

Namun, Mohamad Saufi Ahmad, 21, akhirnya menerima pembalasan apabila dijatuhi hukuman 10 bulan penjara oleh Mahkamah Majistret, semalam.

Dia hukuman berkenaan selepas mengaku bersalah melakukan ugutan jenayah dengan menghantar sistem pesanan ringkas (SMS) terhadap ibunya, Ani Ali, 57, dengan niat menyebabkannya berasa cemas.

Mohamad Saufi mengaku melakukan kesalahan di bawah Seksyen 507 Kanun Keseksaan itu yang memperuntukkan hukuman penjara boleh sampai dua tahun jika disabitkan kesalahan, pada 28 Januari lalu, lebih kurang jam 5.35 petang di kediaman mereka di Kampung Losong Atap Zin, di sini.

Berdasarkan fakta kes, pada 28 Januari lalu, lebih kurang jam 5.30 pagi, mangsa yang baru sampai ke rumah dari bercuti di Melaka telah mendapati keadaan di dalam rumah berselerak, seperti telah digeledah orang.

Mangsa mengesyaki anak sulungnya iaitu Mohamad Saufi yang melakukan perbuatan itu untuk mencari barang-barang berharga sepanjang peninggalannya memandangkan sebelum ini, Mohamad Saufi kerap kali berperangai sedemikian.

Bagaimanapun, pada hari sama lebih kurang jam 4.35 petang, semasa mangsa berada di rumah bersama anak keduanya, secara tiba-tiba Mohamad Saufi muncul dan memaksa mangsa menyerahkan sejumlah wang.

Namun, mangsa tidak mengendahkan permintaan itu menyebabkan Mohamad Saufi naik hantu dengan merosakkan harta benda di dalam rumah serta dalam masa sama, telah mengugut akan mengancam keselamatan mereka berdua melalui SMS.

Tidak cukup dengan itu, Mohamad Saufi turut mengugut akan merosakkan kereta yang digunakan mangsa ke tempat kerja.

Bimbang perkara tidak diingini berlaku, mangsa membuat laporan polis sebelum Mohamad Saufi ditangkap pada 31 Januari lalu, lebih kurang jam 3.13 pagi, di kediamannya.

Kenali 10 Blogger Terbaik Malaysia

0 ulasan:

Post a Comment

Sila Like Kami di Facebook.
 
Support : Your Link | Careeron9 | OhGosip Artis
Copyright © 2013. DinKlate - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger About Me .